Communicatie: een cruciale succesfactor voor webdesign professionals

Published on Aug 25, 2009

Communicatie is key! Niet veel ontwerpers of ontwikkelaars zouden dat antwoord geven wanneer hen gevraagd wordt naar de top eigenschappen waarover een goed web-professional moet beschikken. Zelfs Twitter en Facebook zijn allang geen speelgoed meer enkel en alleen voor die hard geeks, zelfs wielrenners en blonde zangeressen hebben hun weg gevonden naar deze nieuwe communicatiekanalen.

Een job als webdesigner?

Hoe schitterend deze nieuwe platformen ook zijn om met fans, mogelijke klanten en vrienden te communiceren, er zijn nog altijd mensen die niet begrijpen hoe ze ermee moeten omgaan in een professionele context.

Bij GoodBytes zijn we hoegenaamd geen kommaneukers, maar we hechten wel belang aan correcte dialoog en communicatie, tenzij je naam Britney Spears is natuurlijk. Ook de vacatures voor een job als web professional liegen er niet om: communicatie is een vereiste voor iedereen die een job in webdesign en web development ambieert. Webdesign Job Vacatures

mte vrindelijke groEte

Je levert kwaliteit: je ontwerpen zijn vernieuwend en je code voldoet zonder uitzondering aan de geldende webstandaarden. Om dat niveau van kwaliteit te bereiken heb je vaak nachten lang liggen werken om die ene bug op te lossen of om dat ene project tijdig klaar te krijgen [sounds familiar?]. Het zou erg jammer zijn om die kwaliteit naar beneden te halen door een gebrek aan professionele communicatie.

Zorg daarom steeds dat mails naar klanten zonder enige schrijffout naar buiten gaan. Lees ze na voor je ze verstuurt en lees ze daarna nog een keer door. Hetzelfde geldt voor sollicitatiebrieven, offertes en alle teksten gerelateerd aan een professionele activiteit. Yep, dat wil zeggen: je weblog inclusief!

Hire the one who can write

In de opleiding - Informaticamanagement & Multimedia - waar ik webtechnologie en andere gerelateerde vakken doceer, bestaat het lessenpakket uit een stevige 20% communicatievakken, naast vakken als Photoshop, Illustrator, Flex, Flash, PHP, Databanken, Bedrijfskunde enzovoort. De communicatievakken worden vaak als niet leuk en niet interessant beschouwd en dat is nog zacht uitgedrukt. Hoewel ook ik niet altijd alle studenten om 8u30 even laaiend enthousiast in mijn lessen zie zitten ;), toch sta ik volledig achter de taalvakken en andere vakken zoals presentatietechnieken die in het lessenpakket van onze toekomstige multimediaontwikkelaars zijn opgenomen, omdat ik weet dat ze een verschil kunnen maken.

Als freelancer moet je je namelijk regelmatig voorstellen aan nieuwe klanten, projecten moeten gepresenteerd worden en ook voor jobs in een bedrijf moet je nog steeds solliciteren. Neem het onderstaande videofragment waarin Jim Coudal beschrijft wat hij zou doen in een situatie waarin hij moet kiezen tussen twee gelijke kandidaten voor een job. Ze hebben beide dezelfde grafische talenten én technische skills op hun palmares. Welke kandidaat zou jij dan zelf kiezen? Bekijk het korte filmpje hieronder maar eens.

Hire the one who can write. It's a sign of an organised mind. Iemand die professioneel communiceert, schriftelijk én verbaal, laat in ieder geval een betere indruk na dan iemand die hiertegen zondigt. Techneut zijnde kunnen we dit ook doortrekken naar het schrijven van broncode voor een website.

Als twee kandidaat-webdesigners een portfoliowebsite insturen en ze zien er allebei grafisch even aantrekkelijk uit, dan kiezen wij resoluut voor dié portfolio die met 100% valide xHTML-code werd uitgeschreven. Voldoen beide portfolio's aan deze voorwaarde, dan spreekt het taalgebruik en de opgebouwde communicatie in de webpagina's zelf ook vaak boekdelen.

Communicatie in webontwikkeling

Ook tijdens het ontwikkelen van een webproject speelt communicatie een cruciale rol. Tenzij je werkt aan kleinere projecten zoals een eigen portfoliowebsite, maak je steeds deel uit van een kleiner of groter team. De ene persoon in het team is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de front-end, terwijl iemand anders de backend-code uitschrijft en de databank aan het project koppelt.

Vergeet ook niet de mensen die de zakelijke kant van het verhaal definiëren of moeten toelichten aan de ontwikkelaars en designers. Een project kan onmogelijk slagen zonder een vlotte en duidelijke communicatie tussen alle verschillende leden van het team. Onderstaande cartoon spreekt hier boekdelen. Communicatie Failure

Niet alleen de communicatie tussen teamleden onderling dient vlot te verlopen. Minstens zo belangrijk is de communicatie naar de buitenwereld en dus naar jouw klanten toe. Hierbij kunnen social media applicaties zeker een hulp zijn, maar het begint zeker en vast bij de communicatie die tot stand wordt gebracht op de eigen website of webapplicatie. Zorg er dan ook steeds voor dat de copy in jouw website of -applicatie de juiste boodschap overbrengt.

Is jouw applicatie of website klaar, dan kunnen Twitter of andere social media applicaties gebruikt worden om een dialoog aan te gaan met mogelijke of huidige klanten. Zo gebruiken wij al enige tijd Twitter om met geïnteresseerde gebruikers van onze laatste nieuwe dienst te communiceren over onze ontwikkelingen en over de verwachtingen die onze gebruikers hebben van onze applicatie. Hierbij gaan we op een positieve manier in dialoog met onze toekomstige gebruikers. SolidShops op Twitter

Communicatie na de webontwikkeling

Zodra een applicatie of website klaar is, verdwijnen je communicatieskills niet naar de achtergrond, integendeel zelfs. Denk maar aan support die vlot en professioneel gegeven moet worden om je klanten voort te kunnen helpen bij problemen. Goed geschreven documentatie zal er bovendien voor zorgen dat je minder zelf moet ingrijpen omdat de antwoorden in je wel doordachte documentatie te vinden is.

Communicatieskills omvatten dus zowel mondelinge als schriftelijke creativiteit. Een succesvol opgebouwde webapplicatie is pas het begin. Na de bouw zelf dient er continu aan marketing gedaan te worden om je naamsbekendheid te verwerven tussen alle honderden start-ups die hetzelfde doel hebben als jij, namelijk scoren met hun applicatie of site. Wil je dat je nieuwe applicatie, website of blog een vliegende start neemt? Begin dan met je communicatieskills.

No comments? But that’s like a Gin & Tonic without the ice?

I’ve removed the comments but you can shoot me a message on LinkedIn to keep the conversation going.