De Beste Opleiding is ... Feedback Vragen

Published on Jul 18, 2010

Het is eenvoudiger dan je denkt om beter te worden in je vak, of je nu freelance web designer bent of les geeft of een totaal ander beroep uitoefent. Indien je echt geïnteresseerd bent om te groeien in je vak, dan bestaan daar verschillende manieren voor zoals zelfstudie, het bezoeken van congressen, het uitwerken van projecten, maar één ding wordt vaak vergeten of misschien zelfs vermeden: het vragen van feedback.

Zelf werk ik als freelance web designer en als docent aan de Thomas More hogeschool te Mechelen. In beide gevallen zorgt het vragen van feedback ervoor dat ik steeds kan bijsturen waar nodig om beter te worden in één van mijn vakken of specialiteiten.

Durf feedback te vragen

Aan het einde van elk semester vraag ik mijn studenten bijvoorbeeld om drie positieve en drie negatieve zaken op te schrijven over mijn vak. Uiteraard gebeurt dit anoniem en een stukje kladpapier volstaat. Wat ik vooral na elk semester wil te weten komen is of de studenten tevreden zijn met de leerstof die ik heb gegeven en of de vakinhoud aansluit bij hun verwachtingen. Het is elke keer opnieuw spannend om deze reviews te lezen want je geeft studenten de kans om anoniem kritiek te geven op je vak en je manier van werken.

Je stelt je op die manier kwetsbaar op voor eventuele negatieve feedback op iets waar je zelf veel tijd en energie hebt ingestoken. Toch blijken studenten daar telkens erg positief en volwassen mee om te gaan. Vooral de "negatieve" punten die studenten aanhalen zorgen ervoor dat je volgende keer bepaalde fouten niet meer maakt of beter kan inspelen op de exacte verwachtingen van je studenten. Volgende twee foto's zijn voorbeelden van feedback die ik dit semester heb ontvangen. Feedback Feedback Zoals je kan zien zijn de "negatieve" punten niet meteen een aanval of kritiek op jezelf als persoon, maar bijvoorbeeld op het aantal lesuren dat niet optimaal in de lessenrooster is ingedeeld. Ook de indeling van een klaslokaal werd door enkele studenten als negatief beschouwd en terecht. In het lokaal waar we les hadden stond een zuil in het gezichtsveld van sommige studenten. Dat zijn punten waar je zelf naar volgend jaar toe verbetering in kan brengen. Een ander voorbeeld is het lestempo, dat door sommige studenten als te snel wordt beschouwd. Andere studenten van dezelfde klas vinden dan weer dat de leerstof net dat ietsje meer of complexer mocht zijn.

Zolang ik daar met een gezonde mix zit tussen te makkelijk en te moeilijk weet ik dat mijn opdracht goed geslaagd is. Anderzijds kan ik daar ook uit afleiden dat ik voor bepaalde studenten extra en meer complexe topics kan aanleveren die zij vrijblijvend als zelfstudie kunnen behandelen. Zo kan ik me toch richten op een bepaald eindniveau dat alle studenten moeten behalen om af te studeren, terwijl studenten die sneller willen vooruitgaan dat kunnen dankzij extra toepassingen of topics.

Feedback krijgen als werknemer / freelancer?

In mijn job als freelance web designer sta ik evenzeer open voor kritiek. De klant heeft uiteindelijk altijd gelijk, maar onze job als web designer bestaat erin om onze klanten op te leiden en te informeren over bepaalde design beslissingen. Enkel samen door wederzijdse communicatie en feedback kan je volgens mij komen tot een eindresultaat dat zowel voor de klant als de ontwikkelaar bevredigend is.

Na een opdracht voor een klant vraag ik steeds naar zijn of haar mening omtrent de samenwerking met GoodBytes. In het beste geval zijn klanten lovend en schrijven ze een recommendation op je LinkedIN profiel. In het andere geval kan je leren uit hun feedback om volgende keer een betere freelancer te zijn. LinkedIN recommendations Als je in dienst werkt voor een werkgever, kan je eveneens op eenvoudige wijze om feedback vragen. Op school of kantoor kan dit bijvoorbeeld onder de vorm van een functioneringsgesprek dat je op eigen initiatief aangaat. Je zou ervan versteld staan hoe makkelijk je je focus kan verleggen, als je op de man af vraagt wat er beter kan.

Omgekeerd geldt dit natuurlijk ook: feedback geven aan je werkgever over waar je op termijn zelf naartoe wil of waar je je eigen accenten op wil leggen helpt voor iedereen om te groeien in zijn of haar vak.

Feedback is geen doel op zich, actie wel

Uiteraard is het soms beangstigend of niet vanzelfsprekend om jezelf helemaal open te stellen voor kritiek of feedback van anderen. Je zal jezelf tegenkomen en je minpunten zullen naar boven komen. Maar hier staat wel een mooie beloning tegenover: elke keer je deze feedback vraagt weet je perfect waar je aan kan werken om volgende keer weer net dat beetje beter te worden in je eigen vak.

En daar gaat het volgens mij net om: feedback verzamelen en vertalen in concrete acties om weer dat beetje beter te worden in wat je doet. Enjoy the feedback loop!

No comments? But that’s like a Gin & Tonic without the ice?

I’ve removed the comments but you can shoot me a message on LinkedIn to keep the conversation going.