GoodBytes @ Japan: inspiratie en lessons learned

Published on May 03, 2010

Japan is een land van tegenstellingen, dat is het minste dat we geleerd hebben van ons bezoek aan de technologische leider van het Aziatische continent. Eeuwenoude tradities versus futuristische grootsteden, flagshipstores van de duurste topmerken versus goedkope 100-Yen-shops en rebellerende jeugd versus maatschappelijk conformisme.

Dat Japan een fascinerend land is om te bezoeken dat is duidelijk, maar wat kunnen web designers leren van het land van de sushi en haar inwoners? We sommen onze ervaringen even op.

Efficiëntie en respect

Het eerste wat opvalt als je enkele dagen in Japan vertoeft is de grote mate van hoffelijkheid en wederzijds respect waarmee Japanners in het leven staan. De maatschappij komt op de eerste plaats en daarna pas komt het individu. Dat merk je wanneer tijdens de ochtendspits duizenden mensen op hun werk trachten te raken met de metro. In België kunnen we op z'n minst spreken van een lichte chaos wanneer honderden mensen tegelijkertijd op een overvolle metro willen stappen.

Niet zo in Japan. Daar worden netjes twee rijen gevormd waar de metrostellen hun deuren zullen openen. First come, first served. Er is niemand die ook maar zal denken aan het voorsteken van iemand in die rij. Hetzelfde principe geldt wanneer je naar het toilet gaat. Ook daar worden netjes rijen gevormd en zal niemand voorsteken zonder door de rest van de wachtenden tot orde te worden geroepen. Bovendien arriveren en vertrekken alle treinen stipt op het aangekondigde uur. Het is zelfs niet nuttig om dat te vergelijken met onze NMBS.

Efficiëntie in Japan

De grootsteden zoals Tokyo tellen miljoenen inwoners die allemaal netjes op hun werk moeten raken. Efficiëntie en het vlot laten werken van de maatschappij staat er dan ook erg hoog aangeschreven. Hoewel individuele vrijheid een niet te onderschatten rijkdom is, zou de maatschappij er bij ons heel wat toleranter en respectvoller aan toe kunnen gaan, moesten we enkele van de Japanse waarden kunnen overnemen. Japan zou Japan niet zijn zonder ook hier weer een tegenstelling te kennen. Zo hebben we drie mensen zien werken aan een lamp die vervangen diende te worden.

Eén persoon draaide de lampenkap los, de tweede gaf de nieuwe lamp aan en de derde persoon zorgde voor de vervanging van de lamp. Daarna kon persoon één opnieuw de lampenkap erop schroeven. Efficiënt, maar misschien wel overkill. Winkels hebben vaak meer personeel in dienst dan dat er klanten op een dag komen en allemaal zijn ze bezig met geïmproviseerde taken om toch maar nuttig te lijken voor hun overste.

Niettegenstaande dat deze tegenstellingen bestaan, waren we enorm onder de indruk van hoe efficiënt en gestroomlijnd alles in Japan bleek te werken, van restaurants waar je je bestelling plaatst op een automaat aan de ingang tot de hotelrecepties waar je ingecheckt bent nog voor je je rugzak van je schouders hebt kunnen halen. Iedere freelancer kan wel dat extra tikkeltje concentratie en efficiëntie gebruiken om het beste te maken van de tijd waarover we beschikken. Enkele tips lees je alvast op Freelance Switch.

Service van de bovenste plank

Japanners weten wat service is. Het beste voorbeeld dat ik hier kan geven zijn de taxichauffeurs met hun volautomatische Toyota's. Wanneer ze aan de kant van de straat stoppen om potentiële passagiers op te pikken, zetten ze met een druk op een knop hun achterdeur al helemaal voor je open zodat je maar hoeft in te stappen. De drempel om een taxi te nemen kan onmogelijk nog lager gelegd worden (behalve de prijs dan, die is aan de hoge kant). Wanneer de klant is ingestapt wordt de achterdeur automatisch weer gesloten, zo simpel en toch ongezien in Europa.

Japan Taxi Service

Hetzelfde principe kan je toepassen binnen een webapplicatie die je aan het ontwikkelen bent. Zo zullen we ervoor zorgen dat nieuwe gebruikers van onze e-commerce applicatie SolidShops.com na het registreren automatisch worden ingelogd, zonder omwegen. We zetten onze taxi-achterdeur wagenwijd open zodat gebruikers enkel maar hoeven in te stappen.

Hetzelfde principe kan je in je hele workflow opnemen. Maak het bijvoorbeeld simpel voor je klanten om je te contacteren, gebruik bijvoorbeeld Skype wanneer je in het buitenland zit, een kostenloze manier om met je klanten te communiceren indien nodig.

Altijd blijven lachen, maar blijf jezelf

Japanners blijven lachen, no matter what. Op zich is dat een erg nobel principe maar we moeten erbij zeggen dat veel van deze vriendelijkheid façade is. Niet dat ze achter je rug zullen beginnen roddelen nadat je weg bent, absoluut niet, maar soms zorgt hun doorgedreven vriendelijkheid ervoor dat ze niet meer zichzelf kunnen zijn of zo lijkt het toch. Ons advies is om uiteraard altijd vriendelijk te blijven, zelfs tegenover de meest moeilijke klanten, maar blijf wel steeds jezelf.

Sta op je strepen wanneer nodig, maar wees nooit zomaar onbeleefd gewoon omdat je een slecht dag hebt. Wees oprecht tegen je klanten, ook als je slecht nieuws te brengen hebt. Onze vlucht naar België was geannuleerd na de vulkaanuitbarsting in Ijsland en het enige wat we op de luchthaven als feedback kregen was een hulpnummer waar we naar konden bellen als we onze vlucht wilden herboeken.

Het nummer bleek onderbereikbaar, een hotel en vlucht zouden we in de loop van de week zelf moeten regelen en ondertussen bleven de Japanse medewerkers vriendelijk, maar apathisch toekijken. We nemen hen de natuurramp niet kwalijk, maar het minste dat je zou verwachten in zulke situaties is een helpende hand of een luisterend oor.

Scandinavian Airlines Fail

Pas nadat een medewerkster op het hoofdkantoor de probleemsituatie duidelijk had uitgelegd konden ze van ons op enig begrip rekenen, niet omdat ze zomaar vriendelijk bleven lachen, integendeel, omdat ze eerlijk en duidelijk communiceerde wat het probleem was. Wanneer je servers down zijn, leg dan aan je klanten uit wat het probleem heeft veroorzaakt en dat je eraan bezig bent om hen zo snel mogelijk te depanneren. Blijf dus vriendelijk, maar vooral eerlijk.

Reizen = inspiratie

Tot slot is reizen een ideale manier om nieuwe inspiratie op te doen, om mensen en culturen te leren kennen, om nieuwe smaken te ontdekken, ... Zelf proberen we er een punt van te maken zoveel mogelijk van de wereld te zien. Telkens komen we terug met nieuwe inspiratie en een nieuwe portie goesting om opnieuw aan de slag te gaan! Bovendien is het een uitgelezen moment voor ons om die extra skill - fotografie - weer eens boven te halen en op te krikken.

Fotografie in Japan Fotografie in Japan

Freelancers hebben vaak te lijden onder een hoge werkdruk en hoge/continue creatieve verwachtingen van klanten. Zorg dat je inspiratie niet onder druk komt te staan en ga er af en toe eens tussenuit... Je werkt ten slotte om te kunnen leven, niet omgekeerd. Je klanten en projecten zullen er alleen maar beter van worden.

Extra inspiratie: Web Design in Japan

Japans web design wordt vaak gekenmerkt door minimalisme en strakke vormen die traditioneel en modern tegelijkertijd zijn. Bekijk om af te ronden zeker The Beautiful Art of Japanese Web Design en laat je inspireren door enkele Japanse meesterwerkjes.

Web Design in Japan

Ganbatte kudasai!

No comments? But that’s like a Gin & Tonic without the ice?

I’ve removed the comments but you can shoot me a message on LinkedIn to keep the conversation going.